De Remise is als evenementenlocatie veelzijdig inzetbaar. Het is niet zomaar een locatie: het historische gebouw en de collectie staan borg voor een inspirerende omgeving. Onderzoek toont aan dat zowel hoge ruimtes als natuurlijk licht mensen inspireert en stimuleert. De symbolische betekenis van vooruitgang en bereikbaarheid van de in de hallen aanwezige museumstukken voegt, naast de historische component, een extra dimensie toe.

De Remise kent naast de grote Remisehallen een vergaderzaal met barfaciliteit, drie kleinere museumzalen die inzetbaar zijn als break-outruimtes (inclusief breedbeeldschermen voor bijvoorbeeld presentaties) en een entreehal met caféfunctie die kan worden ingezet voor ontvangsten en registratie. In bijzondere gevallen kunnen ook enkele klassieke trams worden ingezet als break-out-ruimtes.

De locatie van de Remise staat vast. Een aantrekkelijke extra is, dat het HOVM door inzet van historische trams en bussen het evenement kan laten beginnen al lang voor het gebouw wordt binnengestapt. Vrijwel elke halte in Den Haag en Delft kan het begin en/of einde zijn van een bijzondere bijeenkomst.

Het omsloten eigen terrein biedt bijeenkomsten gelegenheid om al op het voorterrein de eigen signatuur door te voeren terwijl er ook op beperkte schaal parkeren mogelijk is.

 

Geschiedenis

Het Remisegebouw uit 1906 is minstens even bijzonder. Het werd gebouwd door Adam Schadee, stadarchitect van Den Haag, en is een Rijksmonument. De kenmerkende bouw van een viertal verspringende geveldelen met twaalf hoge houten deuren met hoge raampartijen, komt magnifiek tot zijn recht. De hoogte van maar liefst 9,5 meter en het stoere smeedwerk aan de binnenzijde van het gebouw tekenen voor een industriële signatuur, terwijl het op spanten rustende glazen dak zorgt voor een prachtige lichtinval en een inspirerende sfeer. Het met klassieke bakstenen muren omgeven eigen terrein ademt beslotenheid en exclusiviteit, middenin de dynamiek van de stad.

De bouw van De Remise begon in mei 1906 en al in september van datzelfde jaar werd de remise in gebruik genomen. Wat aan de buitenzijde het meeste opvalt, is de kleur van de remisedeuren, die immers het grootste oppervlak van de gevel beslaan. Oorspronkelijk waren de deuren donkergroen en de panelen lichtgroen. Na de Tweede Wereldoorlog werden de deuren geheel grijs geschilderd. Later zijn de panelen donkergrijs gemaakt.